I en tid med et enormt fokus på klima og miljø bærer vi alle en del af ansvaret for den grønne omstilling. Det er ikke blot politikkerne og olieselskaberne der har noget at sige, også små virksomheder kan tage et skridt i den rigtige retning.
Men hvordan får du en grønnere profil som virksomhed? Og hvordan kan det påvirke potentielle kunder?
Bæredygtighed; et succesfuldt nøgleord
Når det kommer til den grønne omstilling og bedre forhold for vores planet, så kan vi alle lave små justeringer i hverdagen, der kan sende os i den rigtige retning.
Men vælger du som virksomhed at gå en mere bæredygtig vej, så er det også vigtigt at potentielle kunder kender til denne omstilling.
Bæredygtighed er ikke blot forudsætningen for vores planets overlevelse, det er også et buzz-ord som mange mennesker genkender og værdsætter.
Bruger du exact match, det vil sige nøgleord på din hjemmeside eller webshop som potentielle kunder søger efter online, så kan det være en god idé at tænke bæredygtighed, økologi eller genbrug ind i denne model. På den måde rammer du en målgruppe hvor hvem klimaet spiller en vigtig rolle.
En miljørigtig virksomhed går en bedre fremtid i møde
Nogle gange kan det være svært at omlægge en fasttømret struktur i en virksomhed. Driver du eksempelvis en restaurant, så er der måske allerede en kundekreds som er tilfreds med den mad de i flere år har fået serveret.
Men en grøn omstilling vil sjældent skade din kundekreds, tværtimod. Ved at gå over til eksempelvis økologiske råvarer eller grøntsager fra lokalområdet kan man faktisk tiltrække flere og nye kunder, som måske ikke tidligere har fået øjnene op for ens eksistens som spisested.
Kender du dine nøgleord, så er det også nemmere at sammensætte en online profil der kan matche den korrekte målgruppe.
Driver du f.eks. en virksomhed der beskæftiger sig med fødevarer, så kan det være en god idé at bruge nøgleord som økologi, da mange unægteligt vil søge efter dette, når de skal købe fødevarer eller spise ude.
Selv et kontorfællesskab kan have en grøn profil
For en restaurant eller et spisested kan det være en nem løsning med økologisk mad eller måske en kødfri profil, men driver man f.eks. en virksomhed, hvor det primære arbejde foregår på et kontor, så kan det være svært at se, hvordan man skal få en grønnere profil.
Her skal man tænke ud af boksen, og forsøge at kigge på hvad man f.eks. producerer af affald dagligt.
På et kontor bliver der ofte brugt store mængder pap og papir, og her kan man vælge at sætte fokus på genbrug. Stil et krav til medarbejderne og dig selv om at genbruge, og dermed ikke blande de forskellige slags affald I producerer på kontoret.
Et anden tiltag kunne dreje sig om engangsemballage. Har I ikke en fast frokostordning eller kantine, så kan det ofte være nemt med engangsemballage, men dette er ikke en bæredygtig løsning, så forsøg i stedet at købe permanent service til kontoret.
Har arbejdspladsen en kantine, så forsøg at forbyde brugen af plastikflasker. Tilbyd i stedet medarbejderne postevand på glas, på den måde signalerer du at også din virksomhed har interesse for vores fælles klimasituation.