Internettet har været en vigtig opfindelse for os. Der er rigtig mange ting, der foregår online i dag. Både praktiske ting og tidsfordriv. Du kan oplyse din indtægt, så du kommer til at betale det rigtige beløb i skat. Du kan også scrolle ned ad en væg med dine venners opslag om deres hverdag og lignende. Internettet indeholder et utal af muligheder.
Når så meget af vores liv foregår online i dag, er det vigtigt at have en god forbindelse. Du må have en god adgang til internettet derhjemme, så der ikke hele tiden er problemer med hastighed og at du bliver smidt af.
Test hastigheden
Du kan teste hastigheden på dit internet. Det kan man også kalde din bredbåndshastighed. Så kan du finde ud af, om du får den hastighed, du er blevet lovet. Du kan tjekke, om der er noget galt på det punkt.
Mange steder betaler man forskellige priser for forskellige hastigheder. Ofte er man blevet lovet en bestemt hastighed. Derfor er det en god idé, at du tjekker den. Så sikrer du dig, at du får det, du betaler for. Du tjekker samtidig, om du skal foretage dig noget, eller om du kan regne med din forbindelse. Hvis du ved, at din hastighed er god, så skal du ikke bekymre dig om at streame og surfe på samme tid. Det kan din forbindelse godt klare, uden at du skal sidde og vente på de næste par sekunder af din serie.
Tjek, om du har dækning
Det er også muligt at få en mere transportabel forbindelse. Du kan få mobilt bredbånd og tage det med dig, hvor end du går. Så kan du have forbindelse via dit bredbånd, når du sidder i bussen, og når du har din computer med på café.
Er du i tvivl om dækningen på dit mobile bredbånd, så kan du tage et kig på et dækningskort for mobilt bredbånd. Her kan du se, om der er dækning i dit område. Kig på alle de steder, hvor du har tænkt dig at færdes, og hvor du gerne vil have forbindelse.
Det kan være smart at tjekke et dækningskort, før du bestiller mobilt bredbånd. Du skal være sikker på, at der er god forbindelse, hvor du kommer. Ellers vil et abonnement være spild af penge. Du skal have forbindelse.
Klag og søg råd
Hvis du oplever problemer med din internetforbindelse – om det så er almindeligt eller mobilt bredbånd – så klag. Tag fat i dem, du har købt det hos, og fortæl dem, hvad der er galt. Det kan være, de kan rette fejlen. Det kan også være, at fejlen ligger hos dig. Så kan de give dig nogle gode råd om, hvordan du skal gøre. Et modem skal fx ikke pakkes ind i en dyne og lægges ind bagerst i et dybt skab. Så kan du have svært ved at få forbindelse. Så tag fat i dem, og få dem til at forklare, hvordan du får mest ud af dit abonnement.