Hvordan er din placering på google?
For at finde frem til din placering på google, laver man en ranking analyse. Det gør man på hvert enkelt søgeord, som man gerne vil findes på. For nogle hjemmesider vil det være flere tusind af søgeord. Har du for eksempel en webshop, så vil du gerne findes på søgeord, der svare til alle de produkter du sælger. Alt afhængig af hvor stor din shop er, er dette rigtig mange søgeord. Når du har lavet din ranking analyse, vil det give dig en rigtig god indikator på, hvor du skal forbedre din seo.
Hvad bruger man en ranking analyse til?
Der er lavet mange undersøgelser der viser, at brugerne af søgemaskiner ikke gider, at scrolle ret langt ned. Hvis du derfor ligger på side 2 eller 3 på google, så bliver dine produkter ikke fundet og købt. Det vil derimod være dine konkurrenters produkter, som kunderne køber. Altså de konkurrenter, der har lavet deres ranking analyse og dermed har styr på deres seo og derfor ligger på side 1 på google. Mange test viser faktisk også, at man helst skal ligge i top 3 på google, for at blive set af kunderne. Forbrugerne er ofte så dovne, at de søger på det de skal bruge og vælger en af de tre første sider der kommer frem. Når du har lavet alle dine ranking analyser, så kan du danne dig et overblik over, hvor synlig du er på for eksempel google.
Hvad så, når man har lavet sin ranking analyse?
Når du har lavet din ranking analyse og du har skabt dig et overblik over dine placeringer på google. Så kan du gå i gang med at lave SEO (søgemaskine optimering) af din side. Jo bedre og jo mere SEO du laver, jo højere vil google prioritere din side over andre. Du har også mulighed for at anvende værktøjer, der fortæller dig hvis din placering på google, rykker sig på et specifikt søgeord.
På den måde kan du hele tiden holde øje, med din placering kontra dine konkurrenters placering. Alt sammen ved hjælp af din ranking analyse.
Hvorfor lave SEO og ranking analyse?
I bund og grund laver du SEO og ranking analyser for googles skyld. For jo bedre google kan lide din hjemmeside, jo højere placering får du. Jo højere placering, jo større chance har du for, at kunderne ser din hjemmeside og køber noget hos dig. Men SEO og ranking analyser kan ikke gøre det alene. Du er også nød til at tænke over brugervenlighed på din hjemmeside. Hvor nemt kan forbrugeren finde det, de leder efter? Og specielt din betalingsløsning skal være ligetil.
Rigtig mange kunder ligger varer i kurven og går til checkout. Men beder du om for mange oplysninger, eller har du en besværlig betalingsløsning, så vil du se, at rigtige mange springer fra lige der. Noget så simpelt som, at kunden først skal finde sin pung og sit dankort frem for, at købe noget hos dig kan få dem til at springe fra igen.